User Profiles

User’s profile page

Wille Ruotsalainen

Contact Information

Game Library Publications

Haarniskoitu leijona - Suomen historian käännekohtia

Koodinimi haarniskoitu leijona on kokoelma valmiita elämyksellisiä roolipelejä Suomen historian käännekohdista. Kukin peli on itsenäinen asetelma, jossa pelaajat ottavat osittain ennalta määrätyt roolit ja yrittävät selviytyä kriisistä. Säännöt oppii minuutissa. Ideana on tarjota kattaus historian oppisisältöjen opettamiseen pelin kautta. Näistä voi valita kurssille kiinnostavimmat ja riittävän pieni ryhmä voi selvittää yhden skenaarion kaksoistunnissa.

SL&VLzine #1

Suomenkielinen OSR-lehti. Sisältää Kylmän kaivon linnoitus -seikkailun lisämateriaaleineen, satunnaistehtävägeneraattorin ja esseen luolaston huoneiden numeroinnista.

Tekijät: Tommi Brander, Jonas Mustonen, Thaumiel Nerub, Wille Ruotsalainen, Miihkali Tuominen

Faijan BMW

Tunnin roolipeli menetetystä nuoruudesta.

Pelaajien hahmot (3-5 pelaajaa) olivat kavereita yläkoulussa ja vielä muutaman vuoden senkin jälkeen. Sitten jatko-opiskelut ja työelämä heittivät hahmot erilleen toisistaan. Nyt on vappu ja he tapaavat jälleen: kaikki ovat n.24-vuotiaita ja tuskin tavanneet toisiaan viimeiseen 4-5 vuoteen. Heillä on yhteinen menneisyys, mutta ovatko he kasvaneet erilleen?

Uudenkaupungin rauha käsissämme

Suuri Pohjan sota on päättynyt. Kuitenkin Suomessa kaaos ja isoviha jatkuu ja venäläiset joukot kulkevat maassa tehden hirmutöitä. Rauhanneuvottelijat ovat kokoontuneet Uuteenkaupunkiin kontressitaloon. Ruotsin valtakuntaa johtavat säätyvaltiopäivät, Venäjää valtansa huipulle noussut Pietari Suuri. Molemmat ovat maatalousvaltaisia pohjoisia valtakuntia, joissa sivistynyt yläluokka on ohut, vaikkakin valistuksen aatteen elähdyttämä. Suuri Pohjan sota on vaatinut viimeksi kuluneina 20 vuotena ainakin 355 000 kuollutta. Koko Suomi on venäläisten joukkojen miehittämä ja suuri osa virkaeliitistä ja papeistakin on paennut Pohjanlahden yli Ruotsiin. Osa suomalaisista on elänyt kuukausia, jotkut vuosia piilopirteissä ja jopa luolissa. Maa on kaaoksen vallassa.

Tässä pelissä on kyse siitä, saavatko pelaajahahmot rauhan aikaiseksi vai jatkuuko isoviha.

Ropeconin skenaariokilpailun 2016 voittaja.

Netherfieldin tanssiaiset

45 minuutin kamppailu, jonka panoksena on elämä onnellisena loppuun asti. Peliin tarvitaan täysi noppasetti.

Joukko epätoivoisia neitoja on ajautunut elämänsä taisteluun. Rystyset valkeina ja kunniaansa varjellen he käyvät Netherfieldin komeisiin tanssiaisiin, jonne on kokoontunut tänään hienompia nuoria herroja, kuin mitä näissä köyhtyneissä maalaisaatelisjuhlissa on totuttu näkemään. Ensimmäiset tahdit säestyksestä karkaavat ilmoille ja siellä tuo miesjoukko seisoskelee: uskallatko nostaa viuhkasi ja käydä hyökkäykseen?

Eletään 1800-luvun alkua. Napoleon on Euroopan valtias, mutta Brittein saarten yläluokan elämä jatkuu yhä samoja uomia kuin ennen suurta vallankumousta. Pelaajien hahmot ovat nuoria aatelisneitejä, joiden elämän tärkein käänne on avioliiton solmiminen. Seurustelua puolestaan säätelee tiukka moraali ja ankarat sovinnaisuussäädökset. Netherfieldin kartanon vuokrannut nuori herra järjestää tanssiaiset ja hahmoilla on tilaisuus yrittää saada joku nuorista miehistä kosimaan itseään.

Palkkaamme parhaat

Skenaariossa hahmoilla on 45 minuuttia aikaa saada työpaikka. Pelinjohtaja pelaa työhaastattelijaa, joka on ottanut pelaajien hahmot ryhmähaastatteluun. Pelaajat pelaavat luomaansa hahmoa, joka yrittää saada työpaikan. Kullakin hahmolla on yksi valtti, joka on taito tai etu, johon hahmo voi vedota saadakseen työpaikan.

Tekijä: Wille Ruotsalainen

Me luomme mytologian

Kamerunin presidentin kanslia on kutsunut teidät tähän kokoukseen. Hahmonne ovat kirjailijoita, taiteilijoita ja kulttuuriväkeä. Monella teistä on laaja länsimainen sivistys, mutta jollakin tasolla juurienne voidaan katsoa olevan Kamerunissa.

Tekijä: Wille Ruotsalainen

Heeroksen kaitsijat

Sankari on syntyvä ja te olette hänen haltijakumminsa. Minkälainen on lapsesta kasvava ja mitä lahjoja haltijat hänelle antavat? Kykeneekö kasvava sankari täyttämään odotukset ja pelastamaan Lapinlahden hirviöltä, joka nousee uhkaamaan heimoanne? Sadunomainen peli Lapin maan haltijakummeista kauan sitten. Sopii pelinjohtajalle ja 3-4 pelaajalle. Ikärajattomassa 45 minuutin pelissä hahmot valmentavat sankaria koitokseen ja auttavat häntä voittamaan vastukset.

Tekijä: Wille Ruotsalainen
Kuvittanut: Vilja Ruotsalainen
Palkinnot: Yleisön suosikki